Gu Chi tunnels. - Reisverslag uit Xóm Chiếu, Vietnam van Thea Meijer - WaarBenJij.nu Gu Chi tunnels. - Reisverslag uit Xóm Chiếu, Vietnam van Thea Meijer - WaarBenJij.nu

Gu Chi tunnels.

Blijf op de hoogte en volg Thea

16 Maart 2016 | Vietnam, Xóm Chiếu

Op weg naar de Gu Chi tunnels. Uit 1940, in eerste instantie gemaakt tegen de Fransen en later gebruikt tegen de Amerikanen. 250 km aan tunnels in drie lagen. De tunnels lagen onder een Amerikaanse basis. De Vietnamezen zijn allemaal klein en tenger, die passen wel in die tunnels, maar wij westerlingen zijn groter en grover. Enkelen van onze groep zijn een klein stukje door de tunnel gegaan. Was benauwd en krap, vertelden ze. Ik ben maar buiten gebleven.
Tempel Cao Dai bezoeken, waar ook een dienst wordt gehouden, in Trang Bang. Gay Day tempel.

We zijn naar het huis van de ouders van Kim Phuc, het meisje, op de beroemde foto, die door een atoombom gedeeltelijk derdegraads werd verbrand, geweest. Wordt nu bewoond door haar schoonzus, die de lekkere kipnoedelsoep maakt. Die hebben wij daar ook gegeten.

Wij zijn ook naar de naastgelegen tempel geweest, de tempel is een mengelmoes van verschillende geloven, boeddhisme, hindoeïsme, islam, confucianisme, taoïsme en katholieke, opgericht in 1926, ook wel vaak een sekte genoemd. Je ziet vaak een oog, oog van god. En het getal negen zie je vaak terug, negen stappen om in de hemel te komen. Om de zes uur wordt er een dienst gehouden. Is uniek voor Vietnam.

Terug in Ho Chi Minhstad, naar het oude centrum gelopen en de overdekte markt bezocht. Grappig als de markt om zes uur sluit, dan komen plotseling van alle kanten de Vietnamezen met hun handelswaar aangestormd en in een mum van tijd hebben ze daar, om de overdekte markt heen, hun handelswaar uitgestald en is er weer van alles te koop. Ook kleine restaurantjes zijn er dan, waar je heerlijk kunt eten.

'S avonds hebben we gezellig, voor ons hotel, met een aantal mensen nog wat gedronken.

• 16 Maart 2016 - 11:40

Linneke:

ik zie dat ons pap er wel in is geweest, hoe was dat pap?